Ini untuk part yang ke-sembilan pulak ye tuan2 dan puan2..untuk yang keSEMBILAN kalinya ini,,buat kali pertama dalam sejarah,,saya menangis kerana Pok Su Li...naa taw nape???sape2 yang na taw,,sila angkat kepala anda mulai dari sekarang...hahaha...ta dew ape uen sebenarnya...saja jew maw bikin panas... +_+
Saturday, April 9, 2011
pEngalaman bElajar mEmandu~pArt 9~
Posted by FaQiHaH93 at 11:49 PM 0 comments
pEngalaman bElajar mEmandu~pArt 8~
Salam 1 Malaysia semua!!!seperti biasa,,saya hanya ingin menyambung mengepost tentang pembelajaran saya di litar memandu...sedar ta sedar,,da masok part 8...bermakna daa 8 kali saya belajar...tapi,,ta taw lah kenapa,,saya rasa lambat sangat na test...cikgu saya cakap,,saya akan di test pada awl bulan 5 ya...bermakna lagi sebulan!!!saya begitu tidak suka dengan keputusan itu...lambat bebenor naa ngetest nye...apa salah dan silap saya sampai cikgu saya menyuruh test bulan 5...sedangkan "dye" tue,,yang baru dapat lesen L,,akan di test bulan 5...saya,,yang dari bulan 1 lagi dapat lesen L,,pun akan di test bulan 5...ini tidak adil bagi saya...=)
Akibat ketidak puasan hati saya itu,,saya uen tanya laa Pok Su Li merangkap cikgu saya itu,,nape saya lambat sangat naa test...saya tanya lebih kurang+banyak macam nie laa..."bakpo lambat sangat test nyo??oloh laa,,beci weh gini...ary tu oyak awal bulan 4...nie tibo2,,awal bulan 5 plok..."dalam mood yang sedukit marah...huhu...cikgu pun menjawab pertanyaa saya itu..."umph,,tengok tue laa dye...doh laa lamo doh ta mari,,nie mari2 nak mitok test awal plok...mana boley gitu...bla33333..." saya hanya diam sahaja...membatukan diri...menurut anda lah an,,sape yang salah lam hal nie??saya ke dye???hal yang membuat an saya lama ta datang ke litar tue,,coz saya manyak hal yang nak diselesai an+something yang menyebabkan saya ta de mood na ke sana...anda fikirlah saendiri...sape yang betol and sape yang salah...
Untuk kali yang ke-lapan ini,,seperti biasa,,saya terpaksa menunggu dye dalam 1 jam lebih...dan saya hanya belajar di jalan raya sahaja...malas untuk ke litar...setelah saya kalah dalam perbahasan ngan dye sal tet tue...tapi,,ta pew,,hary nie hary dye,,esok lusa dan selama-lamanya akan menjadi hary saya... =) saya hanya mendiam an diri ajew...kranya dalam mood memprotes atau lam erti kata lain merajuk laa...hahaha...*ngada-ngada* saya bawak kereta uen lemah lembut ajew...daa ta ganas...yelaa,,law saya bawak ganas2,,dye report kat my mama taw...menyampah tol laa nan dye...tue uen na report2...*kejam*
So,,hary tue,,dye hanya memuji saya sahaja...katanya..."hah,,kalu bowok gini gak,,boley laa na bawak citra uen...'saya diam ta berkata-kata...seperti orang bisu...agak kejam ke saya nie??haha...ish,,ta dew laa,,saya memang macam tue nan cikgu saya tue...agak manja nan dye...kalau gadoh uen sebelum nie,,saya yang menang...tapi,,bila kali pertama lam sejarah dye memeangi,,memang saya ta puas hati...huh...so,,jangan laa pulak fikir yang saya nie kureng ajar nan dye plak...saya memang macam tue law nan orang yang saya rapat...
Posted by FaQiHaH93 at 7:19 PM 0 comments
Wednesday, April 6, 2011
pEngalaman bElajar mEmandu~pArt 7~
Assalamualaikum semua...sudah agak lama saya mendiamkan diri di sini...begitu sibok menguruskan hal2 yang ta berapa na penting uen...sampai tiada masa untuk berblog... =) Ok laa...saya na sambung tentang pembelajaran saya di litar untuk kali yang ke-tujuh...setelah lebih kurang 3 minggu saya ta ke litar,,akhirnya kelmarin saya sudah uen menjejakkan kaki ke sana...agak kejanggalan bila daa lama ta ke sana...dan hampir 60% saya ta dapat na kuasai pemanduan saya...lam erti kata laen,,daa ta ingat... :))tapi,,alhamdulillah,,bila cikgu saya dengan rasa sabarnya,,tetap ajar saya walaupun saya nie makin banyak karenah...hehe...
Masa saya sampai kat litar tue,,cikgu menyuruh saya bawak sendiri kereta untuk wat parking and naek bukit...coz dye na antar anak murinya yang lain...so,,saya dengan megahnya bawak laa...bawak punya bawak,,naik bukit still ok...then,,na wat parking,,da k.o... =) saya ta ingat step2 tuk wat parking...pulas sana sini stereng...entah pape entah saya wat...haha...last skali,,saya wat keputusan,,ta yah wat parking...tunggu cikgu datang dulu...rasa yang teramat malu bila orang dok tengok2...saya hanya menebalkan muka aje ketika itu...malu yang teramat...huhu...
Entah berapa pusingan saya dok pusing2 lam litar tue,,akhirnya cikgu saya muncul jugak...saya uen cakap laa apa yang daa terjadi tadi...dye uen menyuruh saya melakukannya semula ya...saya daa ta takot masa nie coz dye daa ada...buat punya buat,,saya daa mengingati semula cra2 parking...so,,skali lagi cikgu saya meninggalkan saya bila dye turun and suh saya buat sendiri...alhamdulillah,,saya mampu melakukanyya...
Tiba masa untuk ke jalan raya pulak...di jalan raya saya daa ok...cuma sedikit ganas...=)yang paling saya ta boley lupa bila saya na selisih nan trailer minyak,,secara tiba-tiba saya cuba elak hingga hampir2 terbabas...haha...tapi,,mujurlah cikgu saya sempat memegang stereng...saya ketawa dengan terbahak-bahak masa tue... =) bila tengok muka cikgu saya masa tue,,pucat yang teramat...haha...baru dye taw yang saya nie ganas...asyik bawak lembut jew,,na jugak try bawak dengan ganas...haha...dan saya berjaya melakukannya...haha...*kejam*
Dan sesi pembelajaran saya nie ta akan sah law ta dew pergaduhan antara saya ngan cikgu...asyik gaduh ajew...yelaa...saya nie semakin ganas memandu...cikgu plak asyik suh bawak slow ajew...mana rock babe...haha...astaghfirullahalzim...bertaubat lah... =) memang gaduh memanjang...law saya yang ta sindir dye,,dye yang akan sindir saya...dan kelmarin,,begitu kuat saya disindir oleh dye ya...huh,,sabor je laa...law ikot hati nie,,na kita bakor je...huhu...tapi,,saya akn pastikan hari ini dye yang akan disindir oleh saya...hahaha...
Hari ini,,saya akan cuba bawak Naza Citra milik my mama...daa lama saya memasang niat untuk cuba membawa kereta automatik plak...dan saya daa cuba pujuk cikgu saya dan akhirnya saya berjaya...setelah begitu lama berdebat ngan dye...tapi,,entah betul entah tidak dye na ajar saya bawak Naza hari nie...law ta bawak,,saya na bawak kereta dan terjun parit...haha...terok betol laa saya nie an...huhu...ok laa...tunggu sambungan yang seterusnya...
Posted by FaQiHaH93 at 9:42 PM 0 comments
Monday, March 28, 2011
Ta Sabar Menunggu Nur Kasih The Movie Ditayangkan
Masihkah anda semua ingat drama yang begitu meletop di tv3 dahulu...alaa,,drama arahan Khabir Bakhtiar tue...Nur Kasih...saya begitu meminati drama itu...banyak pengajaran yang boley diambil dalam drama itu...masa mula2 drama tue ditayangkan,,saya memang ta tonton uen...coz ingat an ta bez...tapi,,bila drama tue mula menjadi sebutan ramai pihak,,bila my mama n arwah my abi asyik tonton cite tue,,saya uen cuba laa na tonton drama yang orang cakap bez sangat tue...na taw camner reaksi saya masa first saya tonton itu drama???nie haa apa yang saya cakap..."entah papew laa cite nie...ta paham langsung...apa yang beznye..." =) arwah abi saya uen cakap "macam mane na faham nye law nie baru tengok...ta taw hulu hilir...lain kali tengok dari awal baru laa paham...nie main cakap je..."erk,,haha...saya kena marah laa... :)) haa,,itula penangan drama Nur Kasih,,sampai saya kena marah nan arwah abi saya...bila diingat an balik,,lucu betol...saya sorang jew yang ta tonton drama tue..
Bila lama2 tonton cite tue,,saya mula faham sikit2...dan sudah mula meminati drama tue...haha...samapi an setiap hari jumaat,tepat pukul 9 malam,,saya daa terpacak depan tv...=) saya begitu tersentuh dengan watak Adam dan Nur Amina...ya Allah,,romantik giler an...sweet sangat dorang...walaupun banyak dugaan dalam alam rumah tangga diorang,,tapi,,dorang mampu tempuh dengan sabar...yang tue pengajaran yang paling bermakna bagi saya...then,,kasih seorang abang terhadap adiknya...saya tertanya2 ada kew abang macam Aidil atas muka bumi nie...banyak yang dye korbankan demi masa depan adik dye...termasuklah korbankan perasaan dye terhadap Nur demi Adam...begitu besar pengorbanan Aidil tue...begitu terharu saya dibuatnya... =)
Dan dalam drama nie jugak,,watak yang paling saya menyampah+meluat+benci,,ta laen ta bukan watak adik kepada Nur...saya ta ingat name apa...huhu...eeeee,,benci giler nan dye tue...jahat betol...daa laa perasan Aidil syok kat dye...ta malu betol...:)) sorang lagi,,Aliya,isteri kepada Aidil...saya ta taw nappe saya ta suka nan dye...na kata dye bawak watak jahat,,bukan...dye pegang watak baik tapi perangai dye yang ta begitu mempercayai nan Aidil yang membuat an saya menyampah nan dye...itu ajew... =)
So,,sekarang saya ta sabar2 na tonton filem Nur Kasih yang akan ditayangkan 19/5/2011...sebulan lebih lagi...begitu lama lorh...macam mana laa ek bila Aidil daa ada anak...and Nur mengandung...mesti meletop giler filem nie an...agak2nya berapa kutipan yang dapat...6 juta??9juta??10 juta??atau mungkin 15 juta??? =)melampau laa law sampai 15 juta an...haha...saya sudah tidak sabar untuk menonton Nur Kasih The Movie!!!!
Posted by FaQiHaH93 at 8:56 PM 2 comments
Saturday, March 26, 2011
Hang Out Wif Him
Erm...hary nie saya na kongsikan cite saya keluar nan "dye" tue hary nie...sape "dye" tue ek???hmm,,biarlah ianya menjadi rahsia saya ya...belum bersedia na kongsikan sama anda semua...:)) "dye" datang ambik saya lam pukul 5.00 petang...kitorang pergi ke KFC Tanah Merah..."dye" na bawak saya ke KFC Machang ajew,,tapi saya tolak dengan lembut tawaran "dye" tue...na taw nape...coz saya daa boring asyik2 kat sane...*amboi,,berlagaknya*
Bukan berlagak lah...tapi,,saya agak keberatan na ke sana...takut terserempak nan makhluk2 yang saya kenal...kantoi laa saya...hahaha...so,,"dye" uen ikut ajew lah kemahuan saya itu...na ajak saya keluar,,so,,ikut kemahuan saya taw...hahaha...*kejam* dalam kereta,,kitorang borak2 kosong...saya luahkan sume yang saya rasa kat "dye"...and,,reaksinya???seolah2 macam saya cakap nan robot ataupun patung...huh...ta adew reaksi langsung dari dye...law ada uen,,dye cakap sabar jelah,no komen,redha jelah,jangan sedih...atoi!!!saya cakap satu perenggan,,dye cakap 2 patah...memang memerlukan kesabaran yang tinggi bila cakap nan dye...=)
Sampai aje kat destinasi yang dituju,,saya uen na membalas balik apa yang dye wat kat saya tadi...dye cakap manyak betol kat sane...saya hanya diam sebillion bahasa...hahaha...amik dye...kejam betol laa saya nie an...ta bersyukur ada orang ajak kuar makan...na wat perangai yang comey gitu...huhu...lam kul 6.30,,dye antar saya balik...lam mobil tue an,,dye senyap ajew....merajuk lah kononyya...saya uen cube laa wat lawak yang ta berapa bodoh na suh dye senyum...banyak jugak cubaan yang saya lakukan,,akhirnya saya berjaya...ta susah na pujuk orang lelaki nie sebenarnya...huhu...=)
p/s:senyum,,ta perlu kata apa-apa =)
Posted by FaQiHaH93 at 4:49 AM 0 comments
Wednesday, March 23, 2011
Keputusan SPM
Akhirnya,,detik2 yang saya tunggu selama ini tiba jua...keputusan SPM tuk tahun 2010 telah diumum an kelmarin...and,,saya just dapat tuuuuuuuutttt...biarlah ianya menjadi rahsia ya...kalau manyak boleh laa saya share nan anda sume...tapi saya hanya dapat ciput ajew...sedih sangat bila saya mengenangkannya...tapi,,saya tetap bersyukur coz kesepuluh2 subjek yang saya amik,,alhamdulillah lulus semuanya...yelaa,,saya ingat an adew laa yang saya fail coz masa exam biasa2 kat skola,,subjek yang paling kerap saya fail adewla subjek Prinsip Akaun and Chemistry...tapi,,alhadulillah saya lulus kesemuanya dan saya begitu berbangga...hahahaha...*lulus uen na bangga2 an*
Saya begitu terkejut gak bila PA saya lulus and kredit...yela,,saya nie memang ta berapa suke nan subjek itu...belajar uen last2 na exam...syukur lah,,usaha saya di saat2 akhir itu membuah an hasil gak walaupun ckit...jadi,,ke mana agaknya hala tuju saya selepas ini ya...saya sudah kebingungan memikir an sume itu...saya hanya ingin an yang terbaekkkk tuk diri saya...
Hmmm...kelmarin an,,saya rasa sebak sangat2 laa...tengok kawan2 saya yang lain happy jew...tepon ibu bapa dorang bagitaw resul dorang...saya???hanya ada ibu ajew...daa ta adew bapa... :"( tapi,,InsyAllah,,pagi esok saya akan ke kubur arwah abi saya...walaupun daa ta adew di depan mata saya,,tapi tetap adew di hati saya buat slamanya...bukan senang na kembali macam dulu...saya masih memerlukan banyak ruang dan masa tuk saya pulih seperti dulu...
Oh yaa!!!saya na ucap an tahniah wat kawan2 saya yang dapat keputusan yang begitu cemerlang kelmarin ya...to anah,hajar,adhlin,yuni,akma,shasha,akhtar and yang lain2 lagi...moga korang terus success and gud luck my friend...remember me oweyz ya!!! =)
Posted by FaQiHaH93 at 6:14 PM 4 comments
Sunday, March 20, 2011
Kehidupan Di Alam Barzakh
Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia...saya ta taw laa nape hary nie saya na post an satu tajuk yang agak menggerunkan dan menakutkan...dan mesti anda semua tengah fenim2 kepala an...nape tiba2 cakap sal alam barzakh pulak nie...actually,,saya uen ta taw nape tergerak hati saya na cakap sal nie...mungkin sebab kesedaran dan keinsafan daa mula menyerap lam diri saya ini...hahaha...apa maksud saya itu???adakah sebelom nie saya ta punya kesedaran diri dan ta pernah insaf dengan apa yang menimpa diri saya...oh,,semestinya tidak sama sekali...saya nie jenis yang mudah takut an seseuatu...contohnya,,law ada kem motivasi or apa2 laa an,,saya cepat insaf...tapi,,bila daa lama2,,ingatan uen semakin pudar tentang motivasi itu,,apa lagi...jadi macam dulu2 balik laa... =)
Ok lah,,sekarang nie an,,saya semakin banyak memikir an tentang kehidupan kita bila kita daa meninggal nanti...macam mana laa ek...seperti yang kita semua maklum,,bila daa mati nie,,daa masuk lam liang lahad,,daa ta adew sape2 yang boleh tolong atau teman an kita lagi...tinggallah kita seorang diri di tempat yang gelap tanpa cahaya,,sunyi tanpa suara...saya still ta boleh na bayang an,,macam mana laa suasana kat dalam tue ek...eeeeeeeeee,,menyeramkan..
Then,,kita akan disoal oleh malaikat...kalau dapat jawab,,alhamdulillah...tapi,,kalau ta dapat jawab,,wallahualam...dulu masa kecik2 saya selalu tanya nan my atok,,law dalam kubur malaikat tanya apa...my atok cakap malaikat akan soal kita tentang siapa Tuhan kita,,nabi kita n so on laa...so,,saya uen daa siap2 practise laa nan soalan2 itu lengkap dengan jawapan sekali...saya uen cakap kat atok saya camnie..."eleh,,senang ajew soalan tue...ta kan laaa ta ley jawab..." my atok uen cakap,,"atas dunia nie memang laa senang naa jawab,,tapi bila daa ada kat alam kubur hanya berbekalkan iman dan ibadat yang kita lakukan ketika hidup...kalau kita kuat lakukan ibadat,,maka mudahlah untuk kita jawab...tapi,,kalau solat uen ta cukup,,u yakin ke boleh jawab sume soalan tue"...
Erk,,masa my atok cakap macam tue,,saya uen terus terdiam tanpa kata2... :)) baru laa saya faham rupa-rupanya hanya ibadat yang kita lakukan ajew yang menjamin kita di sana...tapi diberitahu sekali lagi ya...masa saya tanya atok saya tue,,saya masih kecil...law ta silap lam darjah 2... =) jadi,,sampai sekarang saya masih fikir,,ibadat yang aku lakukan nie daa cukup ke belom tuk aku bawa ke alam barzakh sana??setelah dicampur+ditolak+didarab+dibahagi,,masih tidak mencukupi...so,,saya masih dalam misi na menambah an ibadat saya ketika ini...
Bila terlintas tentang mati nie an,,saya jadi takut+gerun yang teramatlah sangat...saya masih belum bersedia na ke alam barzakh sana...saya uen membayangkan laa mcam mana laa kehidupan saya nanti di alam barzakh sana ya...kita ta boleh naa cakap aku taa na mati...walau apa cara sekali uen yang kita buat,,kita tetap akan menempuh alam kematian itu...hanya cepat atau lambat sahaja...jadi,,kita patut bersedia dari sekarang coz bila tiba masa untuk kita pergi,,kita tetap akan pergi..'.eh,,saya muda lagi laa...ta kan laa saya dah na mati..."jangan sesekali kita cakap yang kita masih muda,,so lambat lagi kita na pergi...umur ta menjamin cepat atau lambat kita pergi...kalau sudah tertulis yang kita akan pergi pada usia muda,,macam mana??
Macam my abi,,umur arwah baru naa masok 43 tahun,,tapi daa pergi menghadap Ilahi...dalam keadaan yang sihat,,ta ada sakit2...cuma 2 hari sebelum arwah pergi,,arwah sakit dada...bila pergi check,,doktor cakap ta dew apa2...sekarang baru laa saya faham yang masa my abi sakit dada tue,,mungkin malaikat tengah tarik nyawa my abi perlahan-lahan...Ya Allah,,saya amat bersyukur coz my abi pergi tanpa sebarang penyakit dan dalam keadaan sihat...pada mulanya,,memang agak susah untuk saya terima semua nie,,tapi,,bila saya ingat balik pesan2 arwah masa hayatnya masih ada,,saya boleh terima kenyataan ini walaupun pahit untuk ditempuh...saya selalu berdoa,,moga arwah berada dalam kalangan orang beriman dan beramal soleh...jauh dari seksa kubur dan seksa api neraka...INSYAALLAH...Amin Ya Robbal Alamin...
Posted by FaQiHaH93 at 10:48 PM 0 comments







